آشنایی با انواع لوله فولادی مصرفی

لوله فولادی یکی از پرکاربرد ترین مواد در صنعت جهانی محسوب میشوند، از جمله مصارفی که میتوان نام برد مصارف ساختمانی، صنایع، طراحی، خوردرو سازی و… میباشد.

این لوله ها در انواع و اجناس متفاوت با مزیت های خاص خود یافت میشود و از جمله مزیت های مهم این لوله ها خاصیت خم پذیری و حفظ ماهیت خود در خمکاری لوله میباشد.

حال ما در این مقاله به طور کامل در مورد انواع این لوله های صحبت خواهیم کرد:

لوله فولادی چیست؟

این لوله ها همانطور که از اسمش معلوم است از جنس فولاد بوده و پر مصرف ترین لوله در صنایع میباشد این  لوله ها در انواع مختلفی از جمله کربن، ضد زنگ، مشکی، گالوانیزه و… موجود میباشد که در ادامه به طور مفید آن ها را توضیح خواهیم داد.

لوله فولادی در حال ساخت

نحوه کاربرد لوله فولادی

کاربرد اصلی و مهم آن ها در حمل و نقل مایعات و گازات میباشد که میتوان به صورت زیرزمینی یا رو زمینی از این لوله ها استفاده کرد. و هدف اصلی مصارف این لوله ها صنعت ساخت و ساز و انتقال میباشد و از مزایای دیگر این لوله میتوان به استحکام، دوام، مقاومت در برابر دما، فشار، عناصر مخرب و عدم تغییر عناصر در خمکاری اشاره کرد.

انواع لوله فولادی پرمصرف

به طور کلی لوله های پر مصرف عبارت اند از: لوله های کربن استیل، لوله های کربنی، ضد زنگ، لوله های گالوانیزه و مشکی، در ادامه به توضیح مختصری میپردازیم.

لوله فولادی کربنی :

این لوله ها از فولادی ساخته شده اند که عنصر شیمیایی اصلی آن ها کربن بوده که مقدار کربن بر روی ویژگی های فیزیکی از جمله استحکام و تغییر در خمکاری اثر مستقیم دارندو این لوله ها از نوع لوله های مقرون به صرفه میباشد. و در این لوله های کربن  در حین تولید لوله به آن اضافه میشود.

لوله های کربنی بر اساس مصارف و نیازها به صورت کربن بالا، کربن متوسط، کربن ملایم و کربن پایین تولید میشوند.

این لوله ها عمدتا در حمل و نقل فاضلاب و آب ها به صورت زیرزمینی و صنایع با دمای بالا مصرف میشوند.

لوله فولادی کربنی

لوله فولادی ضد زنگ:

این لوله ها به علت مقاومت بسیار زیاد در مقابل خوردگی دارای تقاضا زیادی میباشند. ترکیب این لوله های شامل فولاد، آهن، کربن و حداقل 10.5 درصد کروم میباشد. در این لوله ها یک لایه غیر فعال برای محافظت لوله های در برابر  خرابی وجود دارد.

این لوله ها در ساخت و ساز، حمل و نقل اسیدها و سیالات، داروسازی، ماشین سازی و… مصرف میشود.

کاربرد های خمکاری لوله در صنایع

لوله فولادی مشکی:

این لوله های پایدار ترین لول های فولادی ساختاری برای فروش میباشند و با این لوله ها، لوله های خام یا لخت نیز گفته میشود. و نام خود را به علت پوشش اکسید آهن تیره همراه را خود دارد.

این لوله های در حمل آب، نفت و ساختمان سازی مصرف بیشتری دارند و در هویت داربست و نرده ها نیز مصرف میشوند

لوله فولادی با روکش مشکی

لوله فولادی گالوانیزه:

این لوله ها از چندین لایه محافظ روی لوله تهیه میشود و مرکز اصلی این لوله ها، فولادی میباشد و وجود این لایه ها از لوله در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت میکند.

این لوله ها جایگزین لوله های سربی شده اند.

از این لوله ها نیز همانند لوله های دیگر در حمل و نقل آب، مصالح ساختمانی، بوژهای راه آهن و بدنه ماشین آلات سنگین استفاده میشود.

لوله فولادی گالوانیزه در انبار

قبل از انتخاب لوله فولادی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

از اونجایی  که ما انواع مختلفی لوله فولادی در صنعت داریم برای استفاده از آن ها باید به دقت موارد زیر را بررسی کنیم.

1_ تعیین کنید بدنبال کدام لوله هستید

قبل از انتخاب لوله باید برای خودمون مشخص کنیم که ما لوله را برای چه کاری و از چه طبقه ای لازم داریم. همانطور که بالا گفتیم 4 نوع لوله با ویژگی ها مختلف در صنعت وجود دارد که از این چهار نوع لوله کربنی کم هزینه ترین آن ها بوده و لوله مشکی نیز پر مصرف ترین آن هاست که در خمکاری لوله و مصارف دیگر ساختمانی استفاده میشوند.

لوله فولادی چیده شده در انبار

2- تعیین درجه بندی لوله ها

بعد انتخاب مصرف لوله ما باید درجه عیار فولاد مصرفی در لوله های مورد نیز خود را بر اساس مصرف تعیین کنیم. به طور ثابت استاندار های اصلی لوله ها عبارت اند از ASTM و ASME که اصولا دارای مشخصاتی هستند که به ما کمک بسیاری برای انتخاب لوله خود میکند در اصل برای مشخص میکند که لوله مناسب لوله کشی هست یا خمکاری لوله یا دیگر مصارف. با توجه به تفاوت هایی اساسی میان این دو استاندار با تمام مشخصات آن را بررسی کنیم.

در ضمن باید توجه داشت که در کنار استاندارد های بین المللی برای انتخاب درجه باید به استاندار صنعتی آن نیز توجه شود. به عبارتی برای کارهای حساس در انتخاب لوله از ترکسیب چند استاندار استفاده میشود.

3- تعیین بدون درز بودن یا جوشی بودن لوله

این انتخاب باید بر استاس مصرف شما تعیین شود و هر کدوم از این نوع لوله ها دارای ویژگی های خوب وبد میباشد که مهم ترین عامل انتخاب آن ها مصرف و سازگاری با مصرف ما میباشد. لوله های بدون درز ابتدا امر ساخت بسیار سختی دارند اما در کنار خود قوام بالایی دارد، اما لوله های جوشی یا با درز قوام متناسبی دارند اما در کنار این قوام دارای انعطاف نیز هستند.

و لازم توجه کنید هر دو این لوله در مصارفی همچون خمکاری لوله قابل مصرف بوده.

لوله فولادی بدون درز ضخیم

4- تعیین پوشش لوله فولادی

لوله فولادی خود دارای استحکام بالایی در شرایط محیطی عادی میباشد ام برا اساس تغییر شرایط محیطی این استحکام پایین می‌آید که وجود پوشش و روکش های مختلف بر اساس شرایط محیطی استحکام لوله را با برده و از خردگی زود هنگام آن جلوگیری میکند، البته وجود روکش و پوشش های فولادی میتواند تعیین کننده روش خمکاری لوله ها باشند.

لوله فولادی روکش دار

جمع بندی

لوله فولادی انواع مختلفی دارند که بر اساس مصارف ما انتخاب میشوند اما همه این لوله های در روند انتخاب، درجه بندی و خمکاری دارای روندی ثابت و استادار های خاص خود هستند.

جهت دریافت

مشاور رایگان

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است