لوله داربست چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چه اجزایی دارد؟

لوله داربست یا داربست یک مجموعه پشتیبانی و همراه است که در خارج از ساختمان ها، سازه های نیمه ساخته، سازه های متحرک و سازه های نمایشگاهی نصب و استفاده میگردند. 

داربست به نصابان و کارگران امکان کار بروی نما و محیط خارجی سازه ها را داده و برای نصب راحت  و سبک سازه های موقت نمایشگاهی و تبلیغاتی را استفاده میشوند و قابلیت تحرک نیز دارد.

لوله های داربست دارای طول های مختلفی است و حتی میتوان در ابعاد خاص نیز آن ها را سفارش داد و به وسیله کوپلر ها به یکدیگر متصل میشوند و بسته به نوع کاربرد قابل تغییر و استفاده هستند.

افرادی بروی داربست

انواع لوله داربست

انواع مختلفی داربست وجود دارد که ما به معرفی تعدادی از آن میپردازیم:

داربست چکشی:

این سازه از دو عنصر اصلی پایه های قائم و مهارهای افقی ساخته میشود و از مزایای این نوع داربست میتوان به نصب راحت، عدم نیاز به مهاربندی در ارتفاعات پایین، امکان جا به جایی ساده و نبود نیاز به ابزار پیشرفته اشاره کرد.

لوله داربست چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چه اجزایی دارد؟

داربست مثلثی:

این سازه از قاب های مربعی که در وسط آن مهار بندی وحود دارد ساخته میشود که شکل هر فریم را به مثلث تشبیه میکند و نصب آن به صورت نر و ماده بوده و نیازی به کارگر ماهر برای نصب نداشته و سرعت نصب بالایی نیز دارد.

نمونه داربست مثلثی میباشد

داربست دوتایی یا مستقل:

این داربست توسط داربست دیگری حمایت میشود و از جمله حمایت هایی که این داربیت میتواند برای حفظ سازه خود داشته باشد دیوار های مستحکم مجاور است

نمونه داربست دوتایی

داربست تبلیغاتی:

این نوع داربست برای بنر های تبلیغاتی استفاده شده و تمام سازه به صورت مستطیل به هم نصب شده اند توسط یک داربست به زمین مهار میشود.

جنس لوله‌‌های داربست:

لوله های داربست از جنس ورق های فولادی ضد زنگ هستند و به نوعی به آن لوله فولادی درزدار نیز میگوند و اتصالات لوله های داربست نیز از جنس فولاد بوده و علت استفاده از این جنس استحکام بیشتر، دوارم و مقاومت بالا و هزینه مقرون به صرفه میباشد.

آیا خم کردن لوله‌های داربست امکان دارد؟

لوله های داربست بنا به جنسشون که از جنس لوله های فولادی هستند قابلیت خمکاری لوله داربست و خم پذیری نیز دارند. اما خمکاری در لوله های داربست باعث ایجاد محدودیت در استفاده و نصب میشود و به همین دلیل مقرون به انجام نمیباشد.

لوله داربست چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چه اجزایی دارد؟

ویژگی و الزامات یک لوله داربست

ایمنی و ثابت بودن
نصب سریع و امکان استفاده مجدد
دسترسی آسان

کاربرد های مختلف لوله‌های داربست

همانطور که در بالا گفته شد داربست ها کاربرد هایی در بیرون ساختمان برای کار بروی نما ساحتمان، در سازه های تبلیغاتی که برای نصب بنر ها و المان های تبلیغاتی، در سازه های متحرک که به مدت زمان کوتاه و مناسبتی برقرار میشوند و در انبارداری برخی محصولات از جمله خود داربست ها و یا انواع لوله و… کاربرد دارند.

قیمت لوله داربست

لوله های داربست را بر اساس نوع متریال اصلی که همان نوع فولاد میباشد، ارتفاع لوله ها و حجم درخواستی قیمت گذاری میشوند و قیمت فولاد اثر مستقیم بروی لوله های داربست داشته و قیمت این لوله ها به صورت روزانه تعیین میشوند.

ابعاد قابل تهیه لوله‌های داربست

قطر: 4.8 سانتی متر
طول: نهایت 6 متر
ضخامت آن: بین 2 تا 2.5 میلی متر

اجزای لوله‌های داربست

بست اتصال:
برای اتصال دو لوله به یکدیگر در راستای همانند.

بست افقی:
برای اتصال دو لوله در زاویه 90 درجه به لوله دیگر استفاده میشود.

سیم مخصوص:
این سینم از جنس گالوانیزه بوده و برای اتصال تخته یا زیرپایی از آن استفاده میشود.

کفشک:
این کفشک از جنس چوب بوده و برای تراز نگه داشتن داربست در مکان های ناهموار استفاده میشود.

پوشش سر لوله:
این پوشش در انتهای دو لوله ها بروی سر لوله کشیده شده و باعث محافظت درونی و خارجی از لوله میشود.

لوله داربست چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چه اجزایی دارد؟

وزن لوله‌های داربست

وزن لوله های داربست بسته به قطر لوله، ضخامت لوله و متراژ لوله مشخص میشود و اصولا از متر طول آن بین 14 تا 20.5 کیلوگرم وزن دارند.

انواع بست لوله‌های داربست

دوپیچ، چهار پیچ، بست گردان

 مشاوره رایگان

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است