کاور استاندارد لوله های فولادی

5 استاندارد لوله های فولادی چیست؟

استاندارد لوله های فولادی بسیار زیاد میباشد و بسته به کاربرد و موارد مصرف متفاوت هستند. استاندار های لوله فولادی در اصل مشخصاتی است که از نظر نحوه تولید، طراحی، کاربرد مناسب بروی لوله های قرار دده میشود و به عبارتی نوعی نامگذاری لوله ها ترقی میشود.

اگر بخواهیم به صورت جزئی موارد موثر بر استانداردها را بیان کنیم میتوان به اثر مشخصات فنی، آزمایش های طی شده، نوع طراحی، نسبت آلیاژ ترکیب شده و نحوه تولید لوله فولادی اشاره نمود.

کاور استاندارد لوله های فولادی

انواع استاندارد لوله های فولادی

ما در ادامه در مورد انواع استاندارد لوله های فولادی به صورت مفید و مختصر توضیح میدهیم:

استاندارد ASTM A53:

استاندارد ASTM A53 یکی از استاندارد لوله های فولادی به صورت فنی است که برای لوله‌های فولادی با درزمورد استفاده قرار میگیرد، که بر اساس شرایط استفاده در دماهای مختلف و فشارهای مختلف طراحی شده است. این استاندارد به صورت مشترک توسط سازمان استانداردهای آمریکا (ASTM) و انجمن مهندسی مکانیکی آمریکا (ASME) توسعه داده شده است.

این استاندارد بر اساس دو کلاس A و B تعریف می‌شود که هر کدام از انی کلاس ها دارای ویژگی های مشخصی است. کلاس A لوله‌هایی با دیواره نازک‌تر و فشارپذیری بالاتر است و کلاس B لوله‌هایی با دیواره ضخیم‌تر و فشارپذیری پایین‌تر را شامل میشود.

لوله هایی با این استاندار در کاربردهایی از جمله صنایع نفت و گاز، ساختمان سازی، انتقال سیالات و صنایعی که نیازمند اناقال از طریق لوله های درزدار هستند مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از لوله‌های فولادی با درز با این استاندارد، به کاربران اطمینانی از کیفیت بالا این لوله ها را میدهد.

استاندارد ASTM A106:

استاندارد ASTM A106 نیز مانند استاندارد قبلی یک استاندارد فنی است که برای لوله‌های فولادی بدون درز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد توسط سازمان استانداردهای آمریکا (ASTM) تهیه شده است و برای لوله‌هایی با دیواره نازک و فشارپذیری بالا در دماهای مختلف به کار می‌رود.

لوله‌های فولادی با این استاندار مانند استاندارد ASTM A53 در دو کلاس A و B و با ویژگی های مشترک تعریف می‌شوند.

ویژگی های موثر در این استاندارد شامل مشخصات فنی مانند ابعاد، جنس مواد، روش تولید، روش برش و آزمایش‌های غیرمخرب، آزمایش هیدرواستاتیکی و آزمایش فشار می‌باشد که برای اطمینان از کیفیت و عملکرد لوله‌های فولادی بدون درز مورد استفاده قرار میگیرد را شامل میشود.

موادر مصرف و به کار گیری این لوله هایی با این استاندارد مانند استاندارد ASTM 53 میباشد.

 

لوله های فولادی سیاه چیست؟

استاندارد API 5L:

استاندارد API 5L مانند استاندار های قبلی یک استاندارد فنی است که برای لوله‌های فولادی توسط سازمان مهندسان معدن آمریکا (American Petroleum Institute) تهیه میشود.

این استاندارد لوله های درز دار و بدون درز را شامل میشود و در کنار لوله ها انواع پوشش ها را نیز شامل میشود. این استاندارد شامل چهار دسته کلاس بندی میباشد که تفاوت موجود در این کلاس ها در دیواره ها و فشار سنجی میباشد.

مشخصات موجود و موثر در این استاندارد عبارت اند از اندازه لوله، جنس مواد تولید کننده، ویژگی های وارد بر لوله، نحوه تولید و اجرای انواع آزمایش ها از جمله آزمایش هیدرواستاتیکی و فشار.

موارد استفاده از لوله هایی با این استاندار بیشتر در صنایع نفتی و پتروشیمی میباشد و برای انتقال با فشار های بالا نیز به کار برده میشوند.

استاندارد EN 10219:

این استاندارد نیز مانند استاندارد لوله های فولادی قبلی یک استاندارد فنی بوده که برای ساخت تیرآهن، چهارچوب‌ها و سازه های بتنی از طریق لوله های فولادی مورد استفاده قرار میگیرد و این استاندار از جمله استاندارد لوله های فولادی مورد تایید اتحادیه اروپا میباشد. 

این استاندارد لوله های درز دار و بدون درز با ضخامت قطر های مختلف را شامل میشود و مانند استاندارAPL  5L در چهار کلاس دسته بندی میشود و عواملی از جمله اندازه لوله، مواد اولیه تولیدی در لوله، میزان تحمل فشاری، شکل لوله‌ی تولیدی، ویژگی های مکانیکی و شیمیایی داخل و خارج لوله، روش تولید و خروجی های حاصل از آزمایش های انجام شده بروی لوله در انتخاب این استاندار برای لوله موثر میباشد.

لوله هایی با این استاندارد بیش از صنایع دیگر در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد و برای ساخت تیرآهن و انواع سازه ها مورد مصرف هستند.

لوله های فولادی موجود در بازار

استاندارد DIN 2448:

این استاندارد یک استاندارد آلمانی است که لوله های فولادی درزدار و بدون درز را شامل میشود و برای انتقال مواد مختلفی مانند آب، فاضلاب و دیگر موارد مورد استفاده قرار میگیرد.

این استاندارد دارای مشخصات مشترک مشترکی با استاندارد های دیگر برای شامل شدن لوله ها میباشد و در مصارفی همچون مصارف استاندارد های دیگر نیز کارایی دارد.

استاندارد لوله های فولادی در خمکاری

استاندارد لوله های فولادی در خمکاری لوله شامل مجموعه ای از  مشخصات فنی مربوط به لوله‌های فولادی میشود که در صنایع مختلف از منظور انعطاف‌پذیری و خمیدگی آن‌هامورد استفاده هستند. استاندارد لوله‌های فولادی در خمکاری شامل پارامترهای مختلفی مانند قطر، ضخامت دیواره، شعاع خم، زاویه خم، تحمل و تحلیل تنش و ماژول الاستیسیته است.

استفاده از لوله های فولادی در خمکاری در صنایع گوناگونی رواج دارد. در این صنایع لوله‌های فولادی در خمکاری برای ساخت قطعات مختلف و اصلی مورد استفاده می‌شوند.

از جمله استانداردهای مختلفی برای لوله‌های فولادی در خمکاری وجود دارد می‌توان به استانداردهای ASTM A53، ASTM A106، API 5L، EN 10219 و DIN 2448 اشاره کرد. هر یک از این استانداردها مشخصات فنی مختلفی برای لوله‌های فولادی در خمکاری تعریف کرده‌اند که براساس آنها لوله‌های فولادی تولید و استفاده می‌شوند. این استانداردها معمولاً شامل تعریف‌های مربوط به مواد و ترکیبات مورد استفاده در ساخت لوله‌های فولادی، مشخصات فیزیکی و مکانیکی و مشخصات خم‌شدگی هستند.

مشاوره رایگان

جهت دریافت

مشاور رایگان

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است